Beregning af effekten af yderligere genåbning
Beregningerne viser, at åbner man væsentligt mere end 0.-4. klasse, vil det føre til betydeligt større stigninger i både smittetal og antallet af daglige indlæggelser.
Ekspertgruppen for matematisk modellering af covid-19 har offentliggjort et notat om beregninger for yderligere genåbning, ud over den åbning af 0.-4. klasse der allerede er meldt ud.
Det udvidede scenarie indeholder, ud over genåbning af 0.-4. klasse, genåbning af afgangsklasser i grundskolen, ungdoms- og voksenuddannelser, efter- og højskoler samt og butikker på under 5.000 kvadratmeter.
Beregningerne viser, at en udvidet åbning forventes at føre til betydeligt større stigninger i både smittetal og antal nye daglige indlæggelser i forhold til en genåbning for kun 0.-4. klasses elever.
Ifølge prognoserne for det udvidede scenarie forventes mere end 4.000 daglige smittetilfælde og mere end 250 daglige indlæggelser i starten af april for næsten alle kombinationer af referencekontakttal og relative smitterater.
Kontakt
Robert Leo Skov,
Overlæge,
Epidemiologisk Infektionsberedskab
T. 32688348
@. rsk@ssi.dk
Se profil