Medier har indflydelse på, hvor mange der bliver vaccineret
Nyt studie viser, hvordan færre og færre blev HPV-vaccineret i takt med, at der kom flere og flere negative artikler omkring vaccinen.
Man gør klogt i at holde øje med, hvad der bliver sagt og skrevet i medierne, når man skal introducere en ny vaccine.
Det er en af konklusionerne i et nyt studie fra Statens Serum Institut, der er blevet publiceret i tidsskriftet BMC Public Health.
Forskerne har kigget på tilslutningen til HPV-vaccinen og mængden af omtale af vaccinen og fundet en negativ sammenhæng mellem de to.
HPV-vaccinen fik en fin start….
Det startede ellers fint, da HPV-vaccinen blev introduceret i 2009. Målet var at forebygge livmoderhalskræft. Tæt på 400 danske kvinder, bliver hvert år diagnosticeret med livmoderhalskræft, som hvert år koster 100 kvinder livet.
Vaccinen blev hurtig populær. Blandt piger født i årene 1998-2000 blev over 90% således vaccineret. Men så begyndte det at gå den anden vej. Fra 2013 kom der gradvis mere og mere negativ omtale af vaccinen i medierne og på de sociale medier. Samtidig faldt tilslutningen til vaccinen år for år, så den for piger født i 2004 nåede helt ned på 42%.
…men fra juli 2013 vendte det
Forskerne fra SSI har kigget på tre ting i deres studie: Dels vaccinationsdata fra Det Danske Vaccinationsregister fra i alt 243.415 piger. Dels 8.524 medieomtaler og endelig antallet af Google-søgninger efter ”HPV-bivirkninger”.
”Vi fandt frem til, at vendepunktet kom i juli 2013. Før det var der stort ingen sammenhæng af betydning mellem tilslutningen til vaccinen og mængden af medieomtale. Men fra sommeren 2013 og frem var der en negativ sammenhæng”.
”Man kan ikke sige, at faldet i tilslutningen skyldtes den negative omtale. Men studiet viser en negativ sammenhæng, og at færre og færre blev vaccineret i takt med, at der kom flere og flere negative artikler omkring HPV-vaccinen”, siger sektionsleder Palle Valentiner Branth fra SSI.
Hold øje med medieomtalen
Ifølge forskerne giver det nye studie et indirekte indblik i beslutningsprocessen omkring at få sit barn vaccineret. En beslutning som afhænger af mange faktorer, herunder omtalen i medierne.
”Medierne er med til at forme forældrenes opfattelse af, om en vaccine er sikker eller ej.”
”Som et led i overvågningen af et vaccinationsprogram, kan det derfor være nyttigt at holde øje med omtalen i medierne og på de sociale medier. Se på, hvad det er for omtale og benytte den som et barometer og reagere med det samme”, siger Palle Valentiner Branth.
Se overvågningsdata for HPV-vaccinationstilslutning i Danmark.
Kontakt
Palle Valentiner-Branth,
Afdelingschef,
Infektionsepidemiologi og Forebyggelse
T. 32683269
@. pvb@ssi.dk
Se profil